מה היא קצבת שאירים

אחד היתרונות הגדולים שהחיים במדינה מתוקנת מזמנים לאזרחיה, הוא האפשרות שהמדינה מזמנת למי שבן / בת זוגו הלכו לעולמם, ליהנות מקצבת שאירים המשולמת לבן / בת הזוג של הנפטר. במדינת ישראל, קצבת השאירים משולמת על ידי המוסד לביטוח לאומר. גובה הקצבה משתנה מאדם לאדם ועצם קבלת הקצבה מתבסס על כמה וכמה אמות מידה משתנות. מהי בדיוק קצבת שאירים ולמה היא כל כך חשובה? מה בין קצבת שאירים לבין קצבת ביטוח חיים המשולמת לאחד מבני הזוג, לאחר שבן הזוג השני הלך לעולמו? בשורות הבאות נעסוק בקצבת השאירים בישראל ובדרך הנאותה שבה ניתן להבטיח לאלמן או לאלמנה שנותרו לבדם לאחר מות בן / בל הזוג שמירה על רמת חיים נאותה.

 

קצבת שאירים – מה זה בעצם

קצבת שאירים בישראל הינה סכום כסף המשולם לבן / בת הזוג של אדם שנפטר. מדובר בסכום כסף שאמור לפצות את מקבל הקצבה בגין הירידה האפשרית ברמת החיים, לאחר שבן הזוג, שקרוב לוודאי עבד או הביא הביתה הכנסה שסיעה לייצב את התקציב המשפחתי, הלך לעולמו. עם זאת, קצבת השאירים איננה משולמת באופן אוטומטי, ועל מנת לקבל אותה חייבים להתקיים התנאים כדלקמן? התנאי הראשון הוא שהנפטר היה תושב ישראל. התנאי השני הוא שהנפטר שילם את כל חובותיו למוסד לביטוח אומי כחוק. זה המקום לציין שאם הנפטר היה שכיר, אין כמעט מקום לבעיה. ואולם עצמאי שמסיבות כאלה ואחרות לא שילם את החובות למוסד לביטוח לאומי, עלול לשמוט מתחת לרגלי היורשים שלו את האפשרות לקבל קצבת שאירים.

 

מה בין קצבת שאירים לבין ביטוח חיים

התנאי השלישי והחשוב ביותר הוא שהנפטר השלים תקופת אכשרה בביטוח הלאומי. תקופת אכשרה היא מושג הקשור בעולם הביטוח, והכוונה שלו היא, במקרה הזה, שהמבוטח שנפטר השתים תקופה מסוימת של תשלום או רישום בביטוח הלאומי. אם הנפטר הוא גבר, תקופת האכשרה שלו איננה תלויה במספר השנים שבהם הוא עבד, אם אכן עבד. באשר לאישה, תקופת האכשרה משתנה. עם זאת, אם האישה עבדה באופן רצוף, במרבית המקרים תקופת האכשרה התמלאה ממילא. אם האישה לא עבדה תקופות מסוימות, חשוב לברר את המצב לאשורו לפני שמגישים תביעה לקבלת קצבת שאירים

הביטוח הלאומי ממלא במידה רבה פונקציות מסוימות שממלא ביטוח חיים – כלומר משלם קצבה למוטב, שבמקרה הזה בוא בן / בת הזוג של הנפטר. ביטוח חיים משלם לא על פי המצב המשפחתי, אלא על פי הצהרת הנפטר. המשמעות היא שהקצבה החודשית תעבוד לילדים או לנכדים, או אפילו לאדם אחר, מה שלא יכול לקרות בביטוח הלאומי. ביטוח חיים וקצבת שאירים, מהווים אמצעי המסייע לבני זוג לדאוג לרווחת בן הזוג השני, במקרה של פטירה. צרו קשר כעת והמומחים שלנו יסייעו לעם לרכוש את פוליסת ביטוח החיים המתאימה ביותר עבורכם.

אולי תאהבו גם את