האם ומתי מומלץ להגיע להסדר טיעון במשפט תעבורה

במשפט תעבורה, הסדר טיעון יכול לחסוך זמן ומשאבים לרשויות התביעה, הסנגוריה והנאשם.

מה כולל תהליך הסדר הטיעון? מהן ההשלכות היכולות לבוא בעקבות אותה הודאה באשמה? האם תמיד כדאי להגיע להסדר טיעון בנושא? כל המידע במאמר שלפניכם.

עסקת טיעון היא הסדר שמתקיים בין הנאשם לבין רשויות התביעה בהליך פלילי. כחלק מההסדר, הנאשם מודה בעברות שכתב האישום מייחס אליו, ובתמורה להודאתו רשויות התביעה מסכימות להקל בעונש שיושת עליו כאשר יורשע.

אישור בית המשפט

בית המשפט לא תופס צד בעד או נגד ההסדר ולא מחוייב לכבדו, אך ללא אישור בית המשפט ההסדר לא ייכנס לתוקף. כאשר מוצע הסדר טיעון במשפט תעבורה, בית המשפט בוחן את סבירותו ביחס למעורבים ובודק את התאמתו לאינטרס הציבורי. לרוב בית המשפט נוטה לקבל את ההסדר, אך אם ההסדר לא מנומק כראוי, בית המשפט לא יקבלו ויטיל על הנאשם עונשים חמורים יותר.

בהסדר הטיעון ניתן להחליט מראש את כל רכיבי העונש ואפשר לתת לבית המשפט להחליט אילו עונשים יושתו על הנאשם, לדוג' מה יהיה גובה הקנס, מה יהיה משך שלילת הרישיון, כמה זמן תימשך תקופת המאסר או האם לתת מאסר על תנאי וכד'.

 

הקלה בעבירות ובעונש

עסקת הטיעון יכולה לעסוק באילו עברות תעבורה הנהג יורשע, וגם בעונש שיוטל על הנאשם בגין אותן עבירות. בהרבה מקרים יש קשר בין השניים ולכן עסקת הטיעון כוללת בתוכה את ההקלה בעברות המיוחסות לנאשם וגם את ההקלה בעונש שיוטל עליו בעקבות העברות שביצע.

את הסדר הטיעון יכול לנהל הנאשם עצמו אל מול רשויות התביעה. דבר זה לא מומלץ כאשר העברות המיוחסות לו והעונש הצפוי חמורים מהרגיל. כמו כן הדבר אינו מומלץ במקרים בהם ישנן ראיות מורכבות וסוגיות המצריכות ידע משפטי – למשל במשפט על נהיגה בשכרות, מהירות מופרזת , תאונות דרכים ועוד. כאשר מדובר בנהגים מקצועיים, כמו נהגי אוטובוס, או כאלו שיש להם עונשים על תנאי, מומלץ לפנות לעורך דין כדי לקבל ייצוג הולם בהסדר הטיעון.

 

השלכותיו של הסדר הטיעון

במסגרת ההסדר, התביעה רוצה לשפר את הליך המשפט ולחסוך בזמן ובדיונים בלי לוותר על הרשעה, ואילו הנהג רוצה לדעת בוודאות מה יהיו תוצאות המשפט וכמובן לקבל הקלה בעונש.

הסדר הטיעון יכול לקבוע כי כאשר הנאשם מודה בעבירות המיוחסות לו על פי כתב האישום המתוקן, מי שיקבע את העונש יהיה בית המשפט בלבד. תוצאה מכך היא או שיוחלט על טווח ענישה בהתאם לכתוב בחוק, או שהסדר הטיעון יגיש לבית המשפט מראש את העונש עליו הסכימו שני הצדדים.

 

חשיבות ההתייעצות עם עורך דין תעבורה

לסיכום, חשוב לציין כי אמנם הסדר הטיעון מתייחס לעניין העבירות בהן יורשע הנהג והעונש הישיר שיוטל עליו בעקבותן, אך לפעמים ישנן עוד השלכות הנוגעות לעבירות בהן יורשע. השלכות אלו כוללות נקודות חובה הנצברות אצל הנהג, חיובים נוספים הנגזרים מעצם ההרשעה בעבירה וחיוב לעבור מחדש מבחן תאוריה או טסט. לכן, לפני ההודאה באשמה, אנו ממליצים לברר עם עורך הדין את כלל ההשלכות הנובעות בעקבות ההרשעה והעונש, ובעקבות ההתייעצות לשקול האם במקרה שלכם כדאי להגיע להסדר טיעון.

 

 

איש משפט

אולי תאהבו גם את

שכירות לחנות
איך בנוי חוזה שכירות לחנות?

שכירות לעסקים וחנויות היא אחת ההוצאות הגדולות ביותר של עסקים שמבוססים על הולכי רגל העוברים באזור. בנוסף לכך, הבחירה במקום נכון וכתיבת חוזה שכירות בצורה

קראו עוד »