למה חשוב לפתח מנהיגות מגיל צעיר

ישנו וויכוח מסורתי שקיים כבר שנים בתחום הפסיכולוגיה. מדובר בוויכוח שדן בשאלה "האם ההתנהגויות שלנו הן תוצאה של גנטיקה או שהן נרכשות על ידי הסביבה?". המומחים בתחום מכנים את הוויכוח הזה בקצרה כ"סביבתי או תורשתי?".
אם תשאלו פסיכולוגים האם המנהיגות הינה תכונה נרכשת או תורשתית, סביר שתקבלו תשובות לשני הצדדים.
בכל אופן, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי המנהיגות אינה בהכרח תכונה גנטית. זו מסקנה  שמחזקת את הגישה החינוכית שרואה בכל ילד את הפוטנציאל שטמון בו ומעודדת לפתח את תכונת המנהיגות בקרב כל אחד ואחת.

 

למה חשוב שתהיה מנהיגות?

חשוב שתהיה מנהיגות מכיוון שהעולם צריך מנהיגים. זה הרי ברור, תדמיינו לעצמכם עולם ללא מנהיגים כלל, מדובר בכאוס. העולם לא יכול להתקיים בלי מנהיגים.
המדינה הקטנה שלנו למשל, הוקמה לפני כמה עשרות שנים בעקבות חזון של מנהיג. אם נסתכל על המדינה שלנו כיום, היא קיימת ועומדת יציבה בזכות המנהיגים שלנו.

 

למה חשוב לפתח מנהיגות מגיל צעיר?

אנחנו מאמינים כי מנהיגות היא תכונה שניתן להטמיע אותה בקרב בני אדם, כלומר, אנחנו מאמינים שהסביבה יכולה להשפיע על הפרט במקרה זה. כשמדובר ביכולת פיתוח מנהיגות, חשוב מאוד לעשות זאת מגיל צעיר.
הסיבה לכך טמונה ביכולת של הילדים הצעירים ללמוד ולהטמיע מידע חדש. מדובר ביכולת גבוהה מאוד לעומת זו של מבוגרים.
לצורך העניין, אם נשווה את הלמידה של פעוט בשנה הראשונה לחייו, ניתן לראות כי הוא לומד באמצעות חיקוי של הסביבה איך להתנהל בעולם. תוך הקשבה והתבוננות על הסביבה שלו, הוא לומד תחילה איך להושיט ידיים לחפצים, עם הזמן הוא לומד איך להגות הברות ולזחול. את כל אלה הוא לומד באמצעות הסביבה.
הדבר נכון גם לילדים בגילאים בוגרים יותר, המוח שלהם בשל לקבל מידע חדש, יותר מאשר אצל מבוגרים.
לכן, אם אנחנו רוצים שיהיו לנו מנהיגים בקרבנו בעתיד, אנחנו צריכים לפתח יכולות של מנהיגות בקרב ילדים צעירים.

 

איך אפשר לעודד פיתוח מנהיגות בקרב ילדים?

קיים כיום היצע רחב של סדנאות לילדים ונוער שעוסקות בפיתוח מנהיגות. אם אתם מעוניינים לפתח מנהיגות בקרב ילדיכם, כדאי לרשום אותם בהקדם אל סדנת מנהיגות.
מדובר בסדנא חווייתית ביותר, במהלכה הילדים שלכם ילמדו דרך פעילויות מגוונות וחווייתיות איך להיות מנהיגים באמצעות כלים שונים, להלן 2 מהם:

 

מודל לחיקוי

אחת הדרכים שבהן ילדים מעצבים את האישיות שלהן קשורה למודלים לחיקוי שהם נחשפים אליהם במהלך חייהם.
במהלך הסדנאות, הילדים ייחשפו למודלים שונים לחיקוי ויוכלו לקבל מהם השראה.

 

פיתוח מיומנויות לעבודה עם צוות

כל מנהיג צריך לעבוד נכון עם הצוות שלו, במהלך הסדנאות, כל הילדים יעבדו בקבוצות בהרכבים שונים, הם ילמדו תוך כדי תנועה מיומנויות שונות לעבודה עם צוות.

ישנם כלים נוספים רבים שנלמדים בסדנאות אלו, אם אתם מעוניינים לקרוא אודותיהם, ניתן לערוך חיפוש ברשת.

מנהיגות

אולי תאהבו גם את