גם אם יש לכם מוצר מושלם, הצלחתו תלויה בזיהוי קהלים רלוונטיים שירצו לרכוש אותו. אסטרטגיה שיווקית נכונה תתמקד בקהל היעד ותניע אותו להעדיף מוצר מסוים על פני מוצרים מתחרים. במאמר זה נתמקד בכל מה שחשוב בשיווק
מפת דרכים
סביר להניח שיצא לכם להכיר את האנשים המעצבנים האלה שקובעים לעצמם יעדים לחיים ומצליחים לממש אותם. שירות צבאי ב-8200 שייתר את הצורך בלימודים אקדמיים, נישואים עד גיל 25 עם בעל שיש לו עיניים ירוקות או אישה שיש לה אף סולד, ילד ראשון עד גיל 27, תפקיד ראשון כמנכ"ל בחברה בסדר גודל בינוני עד גיל 31 וכו'.
לאנשים האלה יש מפת דרכים לחיים שלהם והם פועלים לממש אותה באמצעות תוכנית משחק. עכשיו תחשבו על עסק, חברה או מיזם. צוות ההקמה השקיע מחשבה בתוכנית עסקית שנועדה לממש את החזון ולהפכו לעסק שמרוויח כסף. בניית אסטרטגיה שיווקית היא תוכנית המשחק ליצירת ביקוש לשירות או למוצר של אותו עסק, חברה/מיזם.
דגשים של האסטרטגיה השיווקית
אם שיווק הוא ניהול הביקוש למוצר או שירות, האסטרטגיה אחראית לניהולו ומיתוגו, לקביעת ערכו, , לקידום המכירות וניהול מערך הפרסום והפצת המוצר ללקוחות. במהלך בניית אסטרטגיה שיווקית יש צורך לקחת בחשבון מספר מרכיבים: מיהו קהל היעד?
כיצד מפלחים אותו לתת-קבוצות מדויקות יותר? האם יש צורך למתג את המוצר/שירות או גם את החברה שמציעה אותו. לדוגמה: חברת אפל מוכרת לא פחות מהמותגים השונים שלה. מנגד, את חברת "לקוסטיקה" האיטלקית מכירים רק אנשי מקצוע בתחום האופטיקה למרות שהיא חברת המשקפיים הגדולה בעולם עם מותגים כמו ריי באן.
יצירת יתרון
כדי להצליח במשימתו, מערך השיווק צריך לשכנע את הלקוח כי למוצר או לשירות שלו יש יתרון על פני המתחרים. כדי לייצר יתרון זה יש צורך בהכרת המוצרים המתחרים והכרת קהלי היעד בהם תתמקד אסטרטגיית השיווק. אבחון קהלים אלה נעשה באמצעות שימוש בכלים ניתוחיים כמו סקרים, קבוצות מיקוד, ועל ידי בחינת מגמות וטרנדים בשווקים אחרים.
לאחר ניתוח הנתונים ניתן להתחיל עם בניית אסטרטגיה שיווקית. לעיתים, שלב המחקר יכול לאתר או לזהות צורך חדש שעדיין לא הוצע לו פתרון באמצעות מוצר או שירות. זיהוי זה יאפשר לשווק מוצר לקהל יעד חדש בו התחרות, לפחות בשלב הראשוני, קטנה או אפילו אינה קיימת. עם איתור קהלי היעד, מערך השיווק יכול להפעיל שיטות שיווקיות שונות לצורך קידום המכירות.
העידן הדיגיטלי
עולם השיווק עבר מהפכים רבים עד העידן הנוכחי, חלק מהשיטות "הקדומות" כמו מכירות מדלת לדלת כבר פחות רלוונטיות בשיווק להמונים. לעומת זאת ישנן שיטות אחרות שעדיין עובדות ועברו אדפטציה לעידן הדיגיטלי. 'חבר מביא חבר', שיווק מפה לאוזן, קשרים אישיים, ירידים וכנסים עדיין רלבנטיים כמו גם נטוורקינג ודיוור ישיר.
אך בעידן הדיגיטלי הנוכחי בו שיווק ברדיו ובטלוויזיה מתחיל להיחשב למיושן, היכולת להגיע לקהלים מאוד ממוקדים הוא יתרון גדול כמו גם האפשרות להגיע למכשיר הטלפון הנייד האישי של כל אחד ואחד. הרשתות החברתיות ומנוע החיפוש גוגל העניקו יכולות הזהות לטילים מונחים ומדויקים הפוגעים במטרה בלי נזק סביבתי, מאפיינים שרק מגבירים את חשיבותה של בניית אסטרטגיה שיווקית.