התמודדות עם ילד חולה סרטן

כל הורה מגיב אחרת כאשר הוא מקבל את הבשורה הקשה שהילד שלו הוא חולה סרטן. יש כאלה שמרגישים ערבוב של רגשות כמו כעס, אשמה, הכחשה, פחד, בלבול, צער ועוד. תגובות אלה למעשה הן טבעיות, חשוב לזכור שלעיתים התגובות האלה גם לא ניתנות לשליטה, אך חשוב מאוד לתת לילד שלכם הרגשה של ביטחון ותמיכה רגשית מלאה.

 

התמודדות של האחים

אחים לילד חולה סרטן חווים המון קשיים בהתמודדות מול המחשב. אחד מהדברים הבולטים ביותר שהם מתמודדים הוא פגיעה ביחסים המשפחתיים. כאשר ילד מתגלה כחולה, כל תשומת הלב של כולם מופנית אליו. חוסר תשומת הלב יכולה לעורר באחים כעס, תחרותיות, חרדות נטישה, תחושה של עצב וקנאה. אחים יכולים להיות במצוקה רגשית מכיוון שהם חווים המון אנשים שמטפלים בהם מלבד ההורים שלהם, מה שממחיש את החרדת נטישה שהם חווים.

לאחים יש מצוקה רגשית, וזה יכול להגיע לביטוי גם בבית ספר למשל. אחד הדברים שיותר יעילים מצד ההורים, היא תקשורת פתוחה וגלויה, כך האחים יוכלו לדבר על מצוקתם. לעיתים אחים, מכיוון שהמצב גם ככה מורכב, אינם מדברים ומשתפים על מנת להעיק על המשפחה. ומתפקיד ההורים לתת לכל הילדים מקום נוח לדבר בו. לחצו כאן למידע נוסף על זכויות ילדים חולי סרטן.

 

התמודדות סבתות וסבים

מחלה כמו מחלת הסרטן, משפיעה רבות גם על הסבא והסבתא של הנכד או הנכדה. ישנם מקרים רבים שהסבים והסבתאות לוקחים חלק פעיל מאוד בחיים של הילדים והם מסייעים להתנהלות כולה של המשפחה כאשר הילדים בתקופת טיפולים. חלק מהמשפחות משמשות בגורם תמיכה משמעותי. הסבים והסבתות חווים כאב כפול, גם התמודדות עם הרגשות של האחים וגם עם כאבו של הילד החולה בסרטן.

 

קבלו תמיכה

תמיכה היא אחד מהדברים הכי חשוב בהצלחת התמודדות מול המחלה ומול ההחלמה שלה. תמיכה באה לידי ביטוח באמון, אכפתיות, מעורבות וגם מגע אנושי חם ואוהב. מקור התמיכה יכול להגיע מחברים או המשפחה הקרובה. ישנם מצבים שהעגלים הכי קרובים זקוקים וחייבים תמיכה בעצמם. במקרה ויש מקרה כזה, רצוי לבקש שיחות עם מטפל מצוות פסיכו-סוציאלי ולהצטרף אל קבוצת תמיכה.

בקבוצת תמיכה תוכלו לעלות את הקשיים שאיתם אתם מתמודדים ביום ביום, עם המלחמה, ועם המצב המשפחתי המורכב. התמיכה מאוד מאוד חשובה בתהליך הזה, לכולם, לכן אין צורך לעבור את המסך הזה לבדכם. יש לכם אל מי לפנות.

 

לסיכום

כאשר אחד הילדים מתגלה כחולה סרטן, חייהם של כל המשפחה מתהפכים והופכים להיות שונים. האחים בדרך כלל מרגישים מעין חרדת נטישה ומרגישים חוסר בחום ותשומת לב. בכדי לעזור לאח שלהם, הם עצמם אמורים לקבל תמיכה ואהבה בכדי לצלוח זאת בשלום. ישנם מוקדי תמיכה שיכולים לעזור למשפחה כולה לעבור את המשבר הזה ולצמוח ממנו. בכדי לנצח במלחמת הסרטן, כולם צריכים לקבל מספיק תמיכה.

ילד עם קפוצון ועליו סרט מודעות ורוד של המלחמה בסרטן
ילד עם קפוצון ועליו סרט מודעות ורוד של המלחמה בסרטן

אולי תאהבו גם את