נפש האדם – למה חשוב להיות מודע למצבו

נפש האדם הינו תחום רחב הנוגע להיבטים פילוסופיים, פסיכולוגיים ואף רוחניים רבים. ישנם וויכוחים רבים על המצאות נפש באדם וכמו כן על תפקידיה ומשמעותה. בכל היוצא בזה, כל אדם חושב אחרת ומגבש לעצמו תפיסה אישית לגבי המצאות נפשו והמצאות נפשות סביבו.

בכל אופן, נושא זה עמוק ומעניין, בלא מעט נושאים כמו רפואה, פסיכולוגיה, אושר האדם וכדומה, קוראים לנו להתעמק במצב נפשנו. עולה השאלה, מדוע זה חשוב כל כך להיות מודע למצב הנפשי שלי ?

 

שאלת המודעות

חשוב ראשית לדון בשאלת המודעות. מודעות – עצמית משמעה תשומת לב של האדם על עצמיותו. במונח עצמיותו הכוונה לרגשותיו, מחשבותיו, כוונותיו, מניעיו, תשוקותיו ועוד. כל אלה במטרה כדי להבין טוב יותר את ערך הפעולות שלנו בכדי לשפר את עצמנו.

כאשר האדם פוגש את עצמו במודעות הוא מסוגל להיות יותר קשוב לקשיים שלו וכן גם ליכולות הטמונות בו. כאשר אדם לא מודע לעצמו הוא עלול לפספס לחלוטין את היכולות הגלומות בו, לפעול מתוך כעסים או תשוקות בלבד, להיות מונע מהמשברים שפעלו עליו בחייו ולהזיק לעצמו לסביבתו.

על פי תפיסתו של פרויד, חלקים עיקריים מהנפש שלנו נמצאים בלא מודע שלנו וישנן דרכים שונות בהם אנו יכולים להעלות חלקה למודע. מודעות עצמית הינה שאלה פילוסופית. מונח הקשור למודעות הינו הרעיון של נוכחות. הכוונה בנוכחות, היא היכולת של האדם להיות מרוכז ונמצא בסיטואציות בהם הוא מתקיים וזאת בכדי לאפשר לו יכולת של זרימה אמיתית של רצונותיו נפשו לכדי פעולות טובות ומדויקות עבורו.

 

מהי נפש האדם?

קשה מאוד להגדיר מהי נפש האדם, בעיקר מתוך הרצון להימנע בהכללות של נושא כל כך רגיש ואישי. כפי שצוין, באמונות שונות ובתרבויות שונות נפש האדם מקבלת משמעות אחרת. ישנם כמה אלמנטים שכן אפשר לגבש שמוסכמים על ידי הרוב והם קשורים במכלול האופי.

נפש האדם מתייחסת לכל מה שקשור במודעות, בהבנה, בתפיסה ובזיכרון של האדם, וכמו כן מתייחסת גם לרצונות, לאישיות ולאופי האדם. מעבר לכך, מתייחסת גם לעולם הריגשי. שאלת החומר מול הרוח עומדת באופן מאוד רציני בשאלת הנפש. האדם חיי בעולם שהוא חומרי ולכן עולה השאלה, מהי משמעות הנפש בתוכו. עוד מידע תוכלו למצוא במגזין ראש בריא.

 

למה כדאי שאהיה מודע למצבי הנפשי?

כאשר אדם מודע למצבו הנפשי הוא יכול לטפל בקשיים שלו ולהביא את עצמו לכדי אדם שלם ומאושר יותר. כאשר אדם לא מודע הוא פועל על מניעים לא מודעים ובכך מפספס את הפוטנציאל שלו להיות יותר נינוח ולמשש את האיכויות שלו. ישנם דרכים רבות לעבוד על מצבנו הנפשי במיוחד כאשר אנו סובלים ממחלות נפשיות שונות, אך לא רק, כל אדם מומלץ שיהיה מודע למצבו הנפשי וידע לטפח את יכולת המודעות שלו.

זוג מתפוררים

אולי תאהבו גם את