האם אפשר ליצור חשמל ממים?

יצירת חשמל כיום, מתאפשרת על ידי מגוון שיטות שונות ועשויה להיווצר תחת אמצעים טכנולוגיים מתאימים גם מתנועתה של הרוח, מהאנרגיה של השמש ואף מתנועת המים. מדובר באנרגיה מתחדשת, שכן תנועת רוח, מים ושמש לעולם אינה נגמרת. זאת לעומת אנרגיה מתכלה כמו מאגרי גז טבעי או נפט, שככל שמשתמשים בהם ומנצלים אותם עבור אנרגיה הם גם נגמרים ומתכלים לבסוף. יצירת חשמל ממים הוא תחום מתפתח וכיום אף שוקדים בארץ על מספר פרויקטים עבור יצירת חשמל ואנרגיה מגלים ותנועת המים. לפניכם כל מה שחשוב לדעת על האם אפשר ליצור חשמל ממים.

 

מה היא אנרגיה הידרואלקטרית?

אנרגיה הידרואלקטרית היא אנרגיה חשמלית, כלומר חשמל שנוצר, על ידי תנועת המים. תנועת מים של גלים, נהרות, רגמים – יכולה להיות מנוצלת למען יצירת אנרגיה וחשמל מן המים. כיום, זהו תחום מתפתח וכבר מדובר בסוג האנרגיה המתחדשת הנפוצה ביותר בעולם כולו. המקום שבו ממירים את תנועת המים לאנרגיה ולחשמל, נקרא תחנת כוח הידרואלקטרית, והתחנה הראשונה שהוקמה בעולם הוקמה באנגליה, ב1870. כיום, אחוז החשמל המופק מן תנועת המים ותחנות כוח הידרואלקטריות הוא 19 אחוז מתוך כלל החשמל המופק בעולם. כך שברור שיצירת חשמל ממים היא שיטה נפוצה ורווחת ליצירת אנרגיה וחשמל בכל העולם.

 

כיצד נוצרים אנרגיה וחשמל מן המים?

בתחנת הכוח ההידרואלקטרית, מופקת אנרגיה חשמלית מתנועת המים. התהליך הוא להניע את המים, על ידי נפילתם מסכר או מפל. אלה נופלים ונכנסים אל טורבינה, גלגל שמסתובב. תנועת המים מסובבת האדירה של המים הנופלים מן המפל או זורמים בנהר – מוסבים לכדי סיבוב הגלגל במהירות גבוהה. כך נוצרת למעשה אנרגיה וחשמל מן המים. מדובר בשיטה נפוצה ואהודה מאחר שהיא מזהמת את הסביבה באופן קטן בהרבה משיטות האנרגיה הרגילות והמפעלים הקיימים. ישנן מספר שיטות מקובלות ליצירת חשמל ממים:

  1. מי נהרות – השיטה הנפוצה ביותר כיום, הכוונה ליצירת סכרים עבור מי הנהרות והפקת האנרגיה מתנועת המים הנוצרת.
  2. גלי גאות – מדובר באנרגיה הנוצרת מתנועת המים בזמן גאות ושפל. על ידי הצבת טורבינות תת ימיות, ניתן לנצל את שינויי הגאות והשפל שמניעים את המים בחוזקה קדימה ואחורה.
  3. אנרגיית גלים – מדובר בסוג די חדש ומתפתח שהחלו לשים עליו דגש גם בארץ. הכוונה היא לניצול גלי הים ותנועת הגלים כדי לייצר חשמל. זרמי הים והגלים, יכולים להפיק זרם חשמלי בעקבות התנועה הנוצרת.

 

תחנת כוח הידרואלקטרית ויצור חשמל ממים בישראל

גם בישראל כמו בכל העולם, משתמשים באנרגיית המים עבור ייצור חשמל. תחנת הכוח ההידרואלקטרית הראשונה הוקמה בנהריים ב1932 וניצלה את תנועת מי הירדן והירמוך עבור יצירת החשמל. התחנה נסגרה ב1948 עקב כיבוש חיילי הלגיון הערבי. בהמשך בשנת 1992 הוקמה תחנת כוח הידרואלקטרית נוספת ליד מסד עתרת שפעילה במשך שנים.

 

תחנת כוח חשמלית

אולי תאהבו גם את

אינסטלטור עד הבית
פתיחת סתימה באמבטיה

סתימה באמבטיה יכולה להיות בעיה מטרידה אשר תפגע לכם בשגרה היום יומית ואף עלולה להוות סכנה בטיחותית ותברואתית. לא תמיד יהיה קל לפתוח סתימה באמבטיה

קראו עוד »